Saturday, August 20, 2011

Pelandok dengan kancil tak sama ker??

Syukur alhamdulillah di atas keberanian yang telah diberi olehNya utk aku mereleasekan blog kali ni..mana tidaknyer, blog kali ni siap ade gambo pegang senapang dan mangsa senapang tu pulak binatang terpelihara..tapi orang sini cakap..xkisah pun sebab ini lah punca rezeki yg terdapat di kawasan pedalaman..lagipun senapang yg aku pegang tu berlesen..so watpe nak takut..hahaha!

Korang pernah tengok pelandok tak?? Pelandok tak sama dengan kancil ke?? Entah..aku pun tak tau..So post aku kali ni akan menceritakan tentang trip pencarian rezeki kawasan pedalaman iaitu pelandok..Malam tu setelah membuat persiapan yang rapi, kami pun dgn langkah kanan (xlupa doa) meneruskan perjalanan ke dalam hutan memburu binatang untuk dijadikan hidangan...kami pergi seramai 6 orang dgn menaiki sebuah pacuan 4roda ke tempat tersebut. Perjalanan memakan masa hampir satu jam..setelah sampai ke destinasi, kami pun membahagikan kumpulan..2 kumpulan buruan dan satu kumpulan menunggu..Aku dah semestinya dalam kumpulan buruan..xdenyer aku nk join group menunggu tu..rugi woo xmasuk hutan..hobi tuuuu...


Tembak ape tu bro??Heee..aku lah yg test senapang samada berfungsi or tak sebelum masuk hutan..hahaha ( padahal letupkan senapang pun lum pernah lagi)


Perjalanan keluar masuk hutan dianggarkan 4 jam..korang bayangkan 2jam berjalan masuk dlm hutan dan 2jam perjalanan keluar dari hutan tanpa henti..perghhh..adventure btoll..tapi hobi punyer pasal, aku redah aje..Sesat?? InsyaAllah tak..lagipun tujuan kami untuk mencari rezeki yang halal..cewahh! Lagipun orang2 sini dh biasa keluar masuk dlm hutan ni..

Hampir satu jam berjalan dalam hutan, squad penyuluh aku dah ternampak mata binatang..ape lagi, pasang peluru lah diorang tu..aku lak dah siap keluarkan parang yang aku tempah khas dari org iban utk standby sembelih binatang tu..aku ni sbg follower utk sembelih binatang aje..hehe..

Tiba2...tummmm!! bunyi senapang depan aku..ape lagi diorg suh aku kejar binatang yg dah kene tembakan tu..kene cepat, takut xsempat sembelih..aku pun berkejar ke sasaran..smp aje aku tengok seekor pelandok dah rebah dalam nyawa2 ikan..dengan lafaz Bismillahirahmanirrahim..aku pun sembelih pelandok tu dengan cermatnya..

Video penembak hendap melepaskan tembakan..sharp shooter ni..aku duk belakang dia amik gambo..nasib baik dia xtembak aku...hahaha

Setelah selesai, kami pun meneruskan perjalanan..dan dalam perjalanan tu, kami jumpa lagi mata binatang..cam biasalah..bila jumpa mata binatang..senapang pun terus berdentum lah..dan aku pulak sbg penyembelih berwibawa menjalankan tugas dengan cemerlang lah..heheh..

Video di mana salah seekor pelandok yang telah tumpas di tangan kami...


Inilah rupa pelandok setelah diproses pembuangan bulu badannya.. Yum..yum..pelandok panggang lah rezeki aku mlm tu..



Wajah2 kepuasan setelah 4jam tonggang terbalik kt dalam hutan...hahaha!!



Dan inilah hasilnya trip pencarian rezeki dalam hutan..semuanya alhamdulillah sempat disembelih..bergerak pantas sungguh si penyembelih tu yer.. Binatang yg last xde kepala tu bukan pelandok..itu landak..sape kata landak xleh makan?? Boleh laa..sedap tu...



Bergambar bersama rakan2 seperjuangan dan mangsa2 yang telah berjaya ditumpaskan..


Alat timbang yg paling efektif dlm hutan..angkat dan anggar sendiri beratnya..hebat tak??hahaha..


Oklah..sampai di sini sahaja yang dapat aku kongsikan pengalaman aku di berburu di hutan pedalaman Sarawak dlm post kali ni..Next post aku akan kongsikan ngan korang tentang buruan kami yang jauh lebih besar dari pelandok..nak tau binatang ape?? Tunggu next post..papai..






































































































No comments:

Post a Comment