Friday, July 22, 2011

Khazanah Sungai Kita..

Hai semua..kali ni aku nk kongsi ngan korang pengalaman aku pi menangkap udang di sepanjang sungai Kampung Sundar, Lawas Sarawak. Pagi tu after sarapan pagi, kitorg berempat pun pi menunggu bot di Jeti. Kitorang menaiki speedboat. Atas bot tu, aku ngan kwn aku 4org berserta 2org kira tekong bot tu lah. So atas bot tu ada dalam 6 org. Setelah semua barangan keperluan mencukupi, kitorang pun mula menyusuri sungai tersebut...( Harap maklum, pergambaran ini di ambil ketika aku still chubby2..)

Simbol keamanan sebelum bergerak ..Doa naik kenderaan jgn lupa baca..Bot pun kira kenderaan jugak pe..

Begitu dekat rumah dengan sungai..ni kalo campak pancing dr tingkap bilik tidur ni, compom smp..Kalo umah aku ni, mmg sah2 bgn tidur terus terjun sungai.


Antara lubuk yg bakal kami terokai..Kitorg tak menangkap udang ditengah2 sungai..kito pi di tepian2 pokok2 bakau..kt area bakau situlah udang2 selalu berkumpul wat party, mesyuarat PIBG n majlis2 kenduri-kendara...haha



Dan HASILNYA!!! Bayangkan yg aku pegang tu sepitnyer..kalo kene sepit aritu, aku gigit udang ni hidup2..baru dia tau..



Ni lepas udang tu kene gigit hidup2 dengan aku..terus patuh ikut arahan..korang tak nmpk ke dia tgh senyum bergambar dgn aku..Ooo senyum ekk, dia tak tau dia tu bakal jd hidangan aku jap lagi..hahaha



Macam-macam jenis udang yg kitorang dapat..ade udang galah, udang harimau dan udang2 yg sama waktu dengannya..


Inilah hasil tangkapan kami sepanjang menyusuri sungai tersebut..mahu 2 baldi penuh jugak isi udang2 ni...Best kan..



Mereka berdua inilah antara org penting yg merealisasikan impian aku menangkap udang galah menggunakan equipment terkini, sensasi dan dilarangi...hahaha


Selain udang, ikan juga tidak ketinggalan..yg besau tu ikan kerapu..



Hahaha..td dlm bot duk wat kecoh nk sepit aku..skang ni sepit arr kalo leh..hahaha.. Biar aku yg selesaikan ko..Eee geram aku tgk udang ni ..xsabar nk selesaikannya..korg tengok jelah ek.. 


Pagi pergi tangkap, malam tu terus jadi lauk..mmg betol2 FRESH..Bayangkan sepit aje dah besar ibu jari..isi badannya xyah ckp lah..3 ekor aje dah cukup buat aku kenyang..bestnyer.. aku suka! aku suka!


Penghargaan buat mereka yg terlibat dalam merealisasikan impian aku menangkap udang galah..Ramli bin Lakim. Zakaria Che' Man, Nor Azli Khlapiah dan 2 org tekong bot yg aku dh terlupa nama mereka..sorry..hehe..Antara pengalaman yg berharga berkhidmat dalam kawasan pedalaman Sarawak..Post2 akan datang, banyak lagi pengalaman yg berharga akan ku kongsi ngan kalian..Berjumpa lagi di minggu hadapan..









No comments:

Post a Comment