Friday, August 30, 2019

Keretaku yang berusia 22 tahun...


Assalamualaikum W.B.T
Salam perkenalan kepada mereka yang baru start jenguk blog firdausology ni. Entri pada hari ni aku nk ceritakan pengalaman aku upgrade kete iswara aku yg dah berusia 22 tahun..actually aku start upgrade kete aku ni sejak tahun 2012 lg...time tu aku baru nk start main kete..so xtau nk upgrade apa dulu..last2 aku dpt offer dr tmpt keje adik aku IKM..bebudak dia nk wat projek..so aku anta lah kete aku tu sbg projek bebudak IKM..aku dah cari bodykit dan siap pasang kat kete aku tu sbb projek diorg nnt akan cat kete tu n wat major overhaul..korg boleh rujuk kat post aku yang lepas.... "087..Pimp My Ride " ni link dia..
 https://firdausmelaka.blogspot.com/search/label/087..Pimp%20My%20Ride





Lepas dah keluar dar bengkel IKM tu, body semua dah cun...enjin pun dah sedap sbb dah buat overhaul tapi ada satu benda yang aku terlepas pandang..still pakai sportrim standard..budget time dah burst...kene kumpul duit secepat mungkin ni sbb nk psg sportrim..baru ler kene dgn body baru..huhu


So aku korek ler mana2 simpanan aku yg tinggal n kumpulkan duit lagi utk cari sportrim baru..bila duit dh cukup, aku terus gi kedai tayar cari sportrim baru..akhirnya aku pilih sportrim ni ikut budget yg aku ada time tu..




Dan akhirnya lengkaplah projek aku nk make-up kete iswara aku buat masa tu..dan inilah hasilnya..




Kat luar je aku make-over...kt dalam masih standard n x ubah apa2...so aku bergaya ler dgn kete ni smp ler aku kawen..setelah nk dkt 2 tahun berlalu lenjan kete ni, nak dijadikan cerita, wife aku dapat keje..so aku berpindah rumah dekat dgn tmpt keje wife aku..wife aku pun beli lah satu kete auto sbb dia xreti bawa kete manual..oleh krn tmpt keje dia dekat n tmpt keje aku dah jadi jauh, maka aku ler dpt bw kete baru wife aku tu n wife aku bawa iswara aku ke tmpt keje dia..cuma satu masalahnya ialah kete iswara aku tu manual...nak x nk aku kene ler upgrade gearbox kete aku ni dari manual kepada auto...maka dengan itu, iswara manual aku selama ni telah berubah lah menjadi iswara auto..

Dah biasa bawa manual, bila tukar gearbox auto, rasa berat lah kete tu..minyak pun boleh tahan dia makan..so aku upgrade sket enjin kete aku tu dari carburetor kpd sistem injection..baru ler rasa sedap sket bw auto..minyak pun dpt save sket..

Pada satu hari, ada ler iklan nk letgo bonet evo..so aku apa lg..sambau ler..budget pun ada..so ini ler hasilnya...



Dalam 3 tahun kete tu bertukau dr manual kpd auto, mcm2 masalah yg timbul kt enjin..ada jer problem yg timbul...enjin gegau ler...selalu mati enjin ler...byk lagi lah kalo nk nyatakan..dan yang aku xleh blah, dia punyer pick-up makin lama makin out..nk memotong punyer ler susah...aduyaiiii

Setelah aku bersabau selama beberapa tahun, maka aku ambil keputusan tukau enjin sebijik terus..alang2 nk pickup sgt, aku cadang masuk enjin mitsubishi..EPF pulak leh keluarkan time tu..apa lagi...mula lah start kol bengkel2 cari halfcut mitsu yg boleh masuk dlm body iswara tu..akhirnya aku jumpa bengkel yg boleh cari n psgkn enjin halfcut mitsubishi..




Halfcut yang aku pilih enjin 4g91 mitsubishi auto...maka bermula lah pemasangan enjin baru ke dalam iswara yg berusia 22 tahun ni..Pemasangan mengambil masa berbulan gak..seb baik bengkel tu sediakn kereta company utk aku guna sepanjang iswara aku kt dlm bengkel dia.




Ada gak brg2 halfcut 4g91 ni yg susah nk masuk dlm enjin bay iswrara aku ni...mana yg boleh adjust, kita sumbat..mana yg mmg xdpt nk adjust, terpaksa lah cari alat ganti yg lain..so bila enjin dah cun, nak x nk ekzos mesti nk bunyi2 sket..aku xminat bunyi bising2 sgt mcm trompet..so aku amik yg xbingit sgt..so proses wt piping baru pun dimulakan..





Dengan siapnya pemasangan ekzos tu, maka settle lah projek upgrade enjin iswara aku tu...iswara aku sebelum ni 1.3cc jer tp bila dah masuk enjin mitsu 1.6cc, mmg terasa ler dia punyer pergi...perghhhh mantap boss...cuma minyak tu faham2 je lah..enjin 1.6 mesti lebih makan sket dr 1.3 sebelum ni..tp tu aku xkisah sgt..yg penting enjin dah xberat n pickup best dr sebelum ni..maka beraksilah lah iswara 1.6 auto aku tu dia atas jalan raya pada bulan Mei 2019...



Tapi beb..bila ko dah bawa kete ala2 rasa mcm kete racing, mesti ko rasa kekurangan beb bila interior ko standard jer..at least kt dlm pun ubah ler ala2 mcm kete racing, baru ada rasa feel mcm bawa kete racing btol2...haha..tp duit dh byk abes dah upgrade enjin tu..mana nk cekau duit nk wat interior ni..dengan kuasa Allah Taala, rezeki yang tak disangka2 smp kat aku..isteri tercinta ku offer hadiah hari jadi aku utk sponsor seat ala2 racing kt aku..mungkin dia dh lama perhati kan aku nk beli seat ala2 racing gitu..maka pada 29 Ogos 2019 aritu, aku gi lah kedai seat n pilih seat mana yg aku berkenan..so aku telah memilih untuk masuk seat ni dlm iswara aku ni..


Tempahan seat ni makan xsmp seminggu...kedai seat tu mmg dh berbulan aku perhatikan..akhirnya aku masuk dan tempah di kedai tu..setelah tiba harinya, pemasangan seat pun mula dilaksanakan..



Dannnnnn...hasilnyaaaaaa...



Terima kasih kepada isteri ku kerana amat memahami aku...maka dengan ini, aku stop dulu upgrade pape lagi utk iswara aku ni..buat masa ni je lah..masa akan datang xtau lah lg kalo gatal lg nk upgrade..pasang turbo ke, cat baru ke, tukau sportrim ke..kene makan tahun lah nk kumpul duit semula...wallahualam..





Sekian sahaja entri aku buat kali ini...niat aku bukan nk menunjuk atau apa2 pun...melambak lagi kete kt luar sana yg upgrade gila2 jauh lebih hebat dan bagus dr kete aku yg tak seberapa ni...aku cuma nk berkongsi rasa gembira aku dan berkongsi pengalaman aku upgrade kete sket2 dari tahun 2012 hingga 2019..Syukur ke hadrat Allah Taala di atas kurniaan rezeki yang diberikan kepada ku dan terima kasih kepada org sekeliling ku yang terlibat dlm projek kereta aku ni..Alhamdulillah.....

U/P : 

1. AKU NI BUDAK BARU NK KENAL KERETA....KORANG JANGAN FOLLOW AKU.. 
    STEP@LANGKAH AKU UPGRADE KETE MMG XBETUL..CARI LER YG LEBIH PAKAR 
    BILA NK START UPGRADE KETE KORANG..

2. KORANG JANGAN TANYA BERAPA BANYAK AKU DAH HABISKAN DUIT ATAS 
    KERETA AKU NI...MEMANG AKU TAK KAN JAWAB! Pernah dengar pepatah "Rumah 
    dah siap, pahat masih berbunyi"???? aku xsuka..tu lah sebabnya..

3. SAHABAT - SAHABAT ISWARA YANG DAH BACA BLOG AKU NI ATAU SESIAPA PUN,
    JGN KECAM AKU.. AKU TAU POST AKU NI SYOK SENDIRI..

4. JEMPUT LAH BACA ENTRI2 AKU YANG LEPAS...MEMANG BLOG NI DIWUJUDKAN 
    UTK AKU BERKONGSI PENGALAMAN YANG AKU RASA MENARIK DALAM HIDUP 
    AKU..TU JERRR...

Pape komen atau pendapat mahupun pertanyaan, korang bolehlah tulis kat ruangan komen di bawah post ni....Kita berjumpa pada post yang akan datang.. In Shaa Allah.. Sekian.. ASSALAMUALAIKUM WBT.



No comments:

Post a Comment