Friday, June 24, 2011

Welcome to Indonesia..

Post kali ni aku nk kongsi pengalaman aku pi Indonesia time cuti sekolah yg lepas..Lepak kt sana 4 hari 3 mlm..Aku pi berdua ngan adik laki aku..kitorang tak ikut agen pun..gerak sendiri..aku dh cari hotel n transport dlm internet sblm smp kt Indonesia tu..so xdelah buang masa sgt bila smp ..Kami mendarat di Hussein Sastranegara Air Force Base jam5 ptg waktu Malaysia..sampai aje di airport, pihak hotel anta transport jemput kami di lobi airport..


Ni time mendarat kt Lapangan Terbang Indonesia..Sejak belajar dan bekerja kt Sabah&Sarawak ni, kenderaan belakang aku tu dh mcm jd kenderaan rasmi aku pulak..


Pertama kali menjejakkan kaki di Bumi Indonesia..



Kitorg  menginap di Orange Homes, Jln Babakan Jeruk 1, Bandung..kira smart jugak lah hotel tu..lepas letak barang dlm hotel, kitorg duk bincang nk berjalan esok ke mana di Bandung tu..mlm tu kitorg pi jln2 kaw berhampiran hotel aje..Keesokkan paginya, kete sewa n driver  jemput kitorg utk bw jln2(kete n driver tu pun aku dh tempah dlm internet)..driver tu bernama Pak Tono..dialah yg akan bw kami jln2 dlm 3 hari 2mlm di Bandung..

Transport yg bw kami jln2 di Bandung dan penginapan kami di Bandung.


Tempat lepak2 kt hotel


Duduk 2 org tapi bg katil smp 3..


Antara tujuan utama aku pi Bandung ape lagi..untuk shopping lah..kira jd jutawan aku kat sana..mana tak nyer..bw RM 400 aje dh bersamaan 1 juta lebih rupiah..bygkan aku bawa RM 2000 time tu..berjuta2 Rupiahlah..Jadi jutawan aku time tu..Pakcik Kayo! Pakcik Kayo! ..

Berwarna-warni juga duit Indonesia ni..

Antara tempat yg kitorg shopping hari pertama ialah TOKO TIGA..ini gudang brgn jeans2 berjenama dan berkualiti..harga kt situ?? Kalo kt Malaysia jeans yg harga nk cecah RM300 boleh dapat kt sini xsmp pun RM200.. jenama n kualiti still sama..aku xminat jeans sgt so aku tak borong abis lah kt sana..tak borong pun, beratus ribu rupiah gak abis dlm Toko Tiga tu..hehehe..

Pusat jeans di Bandung..

Lepas shopping kt Toko Tiga, kitorang pi kt satu tempat..kira mcm Pasar Payang kt Kelantan lah..entah ape nama tempat tu, aku pun dah lupa..kt situ brg mmg murah2..lebih 1juta rupiah aku belanja kt pasar tu..Lepas penat shopping, kitorg pun pi cr tempat mkn..nasib baik Pak Tono ni tahu area makanan tradisi org Bandung ni..so dia bw lah satu restoran ni..KARAMBA SUNDANESE BISTRO..


Nama pun dh kt Indonesia, so nama mknn diorg pun kira pelik gak..antara yg menarik perhatian aku ialah nasi liwet, nasi timbel, dan gurame ikan. Setiap hidangan ada pasangan makanan masing2..Contohnye nasi liwet pasangannya ialah sayur dan sambal belacan.. Nasi timbel pulak pasangannya dengan sup jagung..

Ni lah mknn yg digelar nasi Liwet..ada petai bakar,tempe, ikan masin dan daging burung goreng..tak lupa sambal belacan.

Ni pulak nasi Timbel..nasi nya dibungkus dgn daun(lupa nama daun tu)..ada ayam goreng,tahu goreng, ikan masin dan tak lupa sup jagung..

Ni lah sup jagung yg dimaksudkan td..air asam jawa + kacang + daun ape entah dan yg paling penting adalah jagung yg membuatkan sup ini manis sekali.


Hidangan lengkap yg kami jamu pada mlm itu..


Lepas makan, kitorg sambung pi shopping lagi. Kali ni kitorg pi kt outlet yg di panggil Rumah Mode..actually nama sebenar Rumah Moden tp org sini sebut Rumah Mode..Outlet ni menjual barang yg branded dan murah mcm pakaian, aksesori badan, dan fashion2 terkini..Kitorg smp tmpt nk dkt jam 8 mlm n tempat ni tutup jam 10 mlm..so xlama lah dpt shopping..

Depan pintu masuk Rumah Mode..Happening betul lampu2 kt situ..

Die Hard Fan Arsenal..smp ke Indon adik aku ni duk promote Arsenal..haha

Berehat sebentar bersama Kit Kat..penat bershopping oii..

Badan pun dh penat n perut pun dh kenyang tp shopping lum puas lg, so kitorg pun terus balik ke hotel dan berehat.. kitorg pun merancang bagi perjalanan hari kedua esok di Bandung...Nextpost aku citer Hari Kedua kitorg kt Bandung..lg happening n best..kitorg pegi bandar shopping yg paling selamat di dunia..sbb ape aku kata paling selamat??Tunggu nextpost...Bye








No comments:

Post a Comment